ЧАСТИНА 1.
ОПИС ЗМІН, ЯКІ КЛІЄНТ ХОЧЕ ДОСЯГТИ З ДОПОМОГОЮ РОБОТИ З ПСИХОЛОГОМ
1.1. Клієнт перераховує все, що хоче змінити в собі з допомогою психолога і заради чого звернувся до нього.
1.2. Клієнт обговорює свої очікування. При цьому дуже важливо, щоб бажане збігалося з реальністю. Психолог не є чарівником, але за допомогою психолога можна змінити щось у собі, у своєму сприйнятті ситуації. Найчастіше результатом таких змін стають зміни у поведінці оточення.
1.3. Клієнт визначає ті зовнішні ознаки за якими можна зрозуміти, що клієнт змінився. Це може бути поведінка, настрій, вчинки, зовнішній вигляд, манера спілкуватися.
1.4. Клієнт прогнозує, як плановані зміни позначаються на оточенні та стосунках із ними. Комусь вони можуть не сподобатися, позбавити звичної зручності, хтось може чинити опір змінам, оскільки зміни означають нову ситуацію, до якої потрібно заново пристосовуватися. Тому тут ми обговорюємо те, як оточення клієнта може перешкоджати його змінам. Крім того, зміни в клієнті повинні робити його життя більш щасливим і повним, а не руйнувати ті відносини, які йому справді дорогі.
1.5 Як Ви (клієнт) будете (можете) саботувати психотерапію, щоб не змінюватися, щоб усе залишилося так, як є? Саботаж відбувається тоді, якщо бажані зміни не настають самі собою. У ході психотерапії клієнт вчиться по-новому спілкуватися з людьми, по-іншому поводитися, йому потрібно докладати зусиль і працювати над собою. Невизначеність, лінь і неприємні почуття, пов’язані з цим, можуть змушувати клієнта несвідомо саботувати психотерапію, щоб усе залишилося, як є: хоч і некомфортно, але знайомо. Способів саботажу психотерапії чимало: запізнення на сесію, її пропуск, уникнення обговорення болючої теми, невиконання домашніх завдань тощо. Обговорюється цей пункт для того, щоб мінімізувати ризик саботажу психотерапії.
1.6. Що станеться чи відбуватиметься у Вашому житті, коли стануться зміни на краще? Працювати над собою, міняти себе дуже складно. Але дається все це набагато легше, якщо клієнт розумітиме, заради чого він це робить, що позитивного принесуть у його життя бажані зміни.
ЧАСТИНА 2.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН
2.1. Відповідальність психолога
1. Психолог ясно говорить про те, що він може зробити для клієнта, а чого не може, чи входить випадок даного клієнта до його компетенції, чи клієнту все-таки краще звернутися до іншого фахівця.
2. Психолог не ставить діагноз. Він говорить про своє професійне та особистісне бачення клієнта тою мірою, в якій це буде корисно останньому у розумінні себе та реалізації свого запиту.
3. Психолог дотримується принципу конфіденційності, тобто. не передає третім особам те, що обговорювалося на зустрічах із клієнтом, і не розголошує особисту інформацію клієнта, за якою його можна впізнати. При цьому психолог може використовувати стенограми консультацій, результати опитувальників для свого професійного зростання (спільний аналіз із супервізором та колегами), у наукових та популярних публікаціях. Консультація записується на аудіо або відео лише за згодою клієнта.
4. Психолог називає приблизну кількість консультацій необхідну для задоволення запиту клієнта. Як правило, невеликий результат можна відчути вже на першій-другій зустрічі. Більш серйозні зміни помітні після 20 сеансів, які відбуваються не рідше ніж раз на тиждень і тривають по годині кожен.
5. Психолог гарантує безпеку застосовуваних методів психологічного впливу.
6. Психолог може завершити співробітництво у разі, якщо під час роботи, з’ясувалося, що випадок клієнта виходить поза його компетенції.
2.2. Відповідальність клієнта
1. Клієнт сам визначає цілі психологічної допомоги та бажані результати.
2. Клієнт надає докладну інформацію (наскільки це можливо) про свою проблему, про свої почуття та думки. Він сам ухвалює рішення, про що розповідати психологу, а про що ні. При цьому клієнт усвідомлює, що надання ефективної психологічної допомоги можливе лише при встановленні щирих, довірчих та чесних відносин.
3. Досягнення бажаних особистісних змін залежить від роботи клієнта над собою, від того, як він усвідомлює свої почуття та думки, як використовує отримані нові знання та навички у житті. Психолог не може зробити зміни в особистості клієнта за нього, але він сприяє організації процесів змін, допомагає вивчити проблемну ситуацію, усвідомити свої цілі, потреби й бажання, визначити можливі способи вирішення. Але всі рішення щодо життя клієнта приймає сам клієнт.
4. Клієнт сам піклується про справність свого обладнання, якість зв’язку та комфортність місця консультації. Рекомендується використовувати закрите від сторонніх приміщення, в якому можна вільно говорити на особисті теми та виражати сильні емоції (плакати, кричати тощо).
5. Клієнт зобов’язується вчасно оплачувати роботу психолога відповідно до взаємної домовленості.
6. Якщо клієнт хоче розірвати договір, то попереджає заздалегідь і відвідує щонайменше одну завершальну зустріч.
2.3. Спільна відповідальність
1. Психолог і клієнт домовляються про певну кількість консультацій, частотність, час та вартість послуг.
2. Психолог та клієнт зобов’язуються виходити на зв’язок згідно з домовленістю. Якщо це неможливо, то повідомляють один одного завчасно.
3. Психолог і клієнт мають бути тверезими під час консультації, не перебувати під впливом наркотичних речовин.
4 До умов договору можуть бути внесені зміни, якщо в них виникла потреба в процесі спільної роботи психолога та клієнта.
5. Договір укладається на певну кількість сесій, і може бути продовжено чи завершено після закінчення цього періоду, за бажання клієнта.
6. Відмова від дотримання перерахованих умов договору досліджується, щоб зрозуміти його причини. Якщо сторони не можуть зрозуміти одна одну, то співпраця припиняється.
ЧАСТИНА 3.
ЕТИЧНІ Й ФІНАНСОВІ НОРМИ ВЗАЄМОДІЇ
1. Психолог відповідає за те, щоб бути уважним, спостерігати, що відбувається з клієнтом та розповідати про свої спостереження, думки, версії та гіпотези. За все інше (висновки, рішення та зміни у своєму житті) відповідальність несе клієнт.
2. Оплата: Спосіб оплати – готівковий розрахунок у фіналі кожної сесії або банківський переказ протягом доби (24 години) після зустрічі.
a. У разі форс-мажорних обставин можливі інші домовленості щодо терміну оплати.
b. Розмір та спосіб оплати може змінюватися щорічно, і терапевт зобов’язується повідомляти про ці зміни не менш як за два місяці.
2.1. Якщо клієнт з інших причин пропускає заняття, він оплачує:
• 50% вартості, якщо попередив про пропуск менш ніж за добу
• 100% вартості, якщо не повідомив про пропуск
3. Клієнт має право отримувати необхідну йому інформацію про методи роботи, досвід психолога, освіту.
4. Клієнт у будь-який момент може відмовитися від будь-якої пропозиції терапевта, припинити терапію у будь-який момент часу, але попередити про це заздалегідь психолога.
5. Будь-які зміни обговорюються між клієнтом та психологом, у тому числі оплата, час, спосіб контакту, форма психологічного впливу.
6. Не допускаються жодні види насильства (економічна, фізична, сексуальна, психічна), образливі дії, а також використання конфіденційної інформації без згоди обох сторін.
7. На період дії договору не допускаються зміни соціальних ролей між клієнтом та психологом, що виходять за рамки психотерапії. Зокрема, не можна вступати з терапевтом у дружні, любовні, сімейні та ділові відносини або брати участь у спільних колективних заходах, які не є частиною консультування.
8. Будь-яка інформація, повідомлена клієнтом психологу, є конфіденційною і не виноситься за межі спілкування між клієнтом і психологом.
9. Для того, щоб щось отримати від зустрічі, клієнту потрібно максимально включатися в роботу, виконувати домашнє завдання. Найкращий спосіб не отримати нічого – це не бути активним під час заняття. При цьому не важливо, що ви кажете, важливо, щоб це було про вас і настільки чесно, наскільки це безпечно для вас. Ви відстежуєте своє самопочуття, ніхто не зможе здогадатися, що з вами, якщо ви не скажете про це.
10. На час сеансу обидві сторони зобов’язуються забезпечити умови для роботи.
11. Не можна проводити заняття в алкогольному сп’янінні (навіть небагато) або під впливом речовин, що змінюють свідомість – наприклад, наркотиків або сильних заспокійливих, якщо вони не прописані лікарем для постійного прийняття. Допускаються речовини, що прояснюють та загострюють увагу, не спотворюючи її, такі, як чай, кава, нікотин. Психологічна робота у стані зміненої свідомості небезпечна!
12. Ніщо з того, що ви скажете, не повернеться проти вас. Якщо ви щось пообіцяєте чи скажете, все залишиться тільки тут і зараз. Винятком є дії, які можуть завдати шкоди життю та здоров’ю вам чи іншим людям. Терапевт не працює під такою загрозою! Інакше договір анулюється.
13. Саморозкриття прискорює роботу. При цьому психологічна робота відбувається у невимушеній атмосфері. У кожного свій ритм і темп психологічної роботи, свій стиль і проблеми. Я поважаю ваші особливості. Ви можете регулювати глибину свого саморозкриття.
14. Психолог відповідає лише на поставлені питання, не вагайтесь запитувати.
15. Якщо ви не знаєте, що сказати чи не хочете говорити, просто скажіть про це. Це також дуже важливо.
16. Психолог має право зупинити клієнта або припинити дію договору за недотримання правил.
17. Психолог має право відмовити від подальшої роботи з клієнтом. Детально тут про це
18. Якщо клієнт хоче закінчити співпрацю, він повинен повідомити про це психолога та провести завершальну зустріч.
19. Навіть якщо ви завершили стосунки з психологом, ви у будь-який момент можете укласти новий контракт із психологом та продовжити роботу.