Когнітивна концептуалізація та реструктуризація зводиться до моделі ABC: А – ситуація, подія чи досвід, B – пізнання (cognition), С – емоція, поведінка, фізичні наслідки. Інше тлумачення A – запускаюча подія (активатори), B – переконання, оцінка, C – наслідки.
КОГНІТИВНА КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ В КПТ: ПИТАННЯ ДЛЯ МОДЕЛІ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ
- Який діагноз пацієнта?
- Які його поточні проблеми; як вони виникли та за рахунок чого існують?
- Які дисфункціональні думки та переконання пацієнта підтримують ці проблеми; які реакції (емоційні, фізичні та поведінкові) виникли внаслідок такого викривленого мислення?
- Які установки, засвоєні в ранньому віці, пережитий досвід та, можливо, генетичні фактори сприяли виникненню проблем?
- Які глибинні переконання пацієнта (включаючи стосунки, очікування та правила), а також які його типові думки?
- За рахунок яких когнітивних, емоційних та поведінкових механізмів, позитивних та негативних, пацієнт урівноважує свої дисфункціональні переконання? Як він сприймав (і сприймає) себе, оточуючих людей, свій внутрішній світ та своє майбутнє?
- Які стресові фактори могли сприяти виникненню його психологічним проблемам чи порушити його здатність розв’язувати ці проблеми?
ОСНОВНІ ВІДОМОСТІ ПРО МЕТОД
- Допомога – прояснення, роз’яснення, навчання, співпереживання
- Методики КПТ регулюються протоколами
- КПТ-консультування – вирішення конкретного питання: психоедукація + когнітивна техніка
Методи ведення бесіди:
- Герменевтика: тлумачення, інтерпретація, якісне пізнання світу
- Майєвтика (форма вільної дискусії (обговорення нагальних проблем, що сприяє пошуку істини, яку виводять самі учні Сократа «сприйняття знання». Розкриття понять шляхом послідовних питань).
- Риторика: спосіб переконання, метафори, порівняння
ПЕРВИННЕ ІНТЕРВ’Ю
- До 5 зустрічей – первинне інтерв’ю (збір анамнезу)
- Клінічне інтерв’ю – метод комунікації для встановлення контакту, отримання інформації, постановки діагнозу, складання плану лікування (терапії)
- Цілі інтерв’ю: встановлення контакту, встановлення інформації + діагноз; план консультування; план соціальної підтримки та адаптації; власна рефлексія
- Встановлення часових меж (50 хв – 1,5 години)
- Симптоми (скарги): як ви почуваєтеся? Що вас турбує? Що вас привело до мене? Почніть із того, з чого хочете чи можете. Не хвилюйтесь, я вам допоможу
- Діагностика: соматичні, психічні, поведінкові скарги
ЗБІР ІНФОРМАЦІЇ
- Симптоми: коли виникли? Поступово наростали, гостро з’явилися? Які відбулися зміни, в який бік? Чому вирішили звернутись зараз, хто ініціатор?
- Чи потрібні інтервенції під час збирання інформації? (За ситуацією, але не часто)
- Аналіз історії життя: відомості про родичів, професія, сімейний стан, діти
- Психодіагностика (за ситуацією) виявлення структури особистості, особливостей. Наприклад «Велика п’ятірка»
ВИЗНАЧЕННЯ ЦІЛЕЙ SMART