В ці статті я розповім про когнітивно-поведінкову терапію. Я пропоную сеанси когнітивної терапії, тому вважаю за потрібне розповісти що це за метод і коли його варто застосовувати в психотерапевтичному консультуванні.
В основі когнітивно-поведінкової терапії лежить процес когнітивної концептуалізації розуміння ситуації конкретного клієнта, а саме, властивих особисто йому переконань та поведінкових схем).
КПТ психолог шукає різні способи досягнення когнітивних змін – модифікації системи мислення та поведінки клієнта, які дозволять підштовхнути його до тривалих емоційних та поведінкових змін.
Проблемне поле: ЕКСЦЕС чи ДЕФІЦИТ поведінки
Загальне завдання КПТ – це зменшення дисфункціональної реакції та побудова нових реакцій, стабілізація.
Основні відмінні риси КПТ:
- актуальна проблема;
- актуальні умови;
- обов’язкова активність пацієнта;
- орієнтація на цілі;
- акцент на психоедукації
Короткострокова терапія триває не менше ніж 20 сеансів.
З чим працює КПТ:
- Межові стани, ПТСР
- Депресія
- Панічні напади
- Соціальна тривожність
- Обсесивно-компульсивний розлад (ОКР)
- Розлади харчової поведінки (РХП)
- Різні типи залежностей
- Патологічні процеси (підтримуюча терапія): алкоголізм, наркоманія, шизофренія, онкологія.
- Психологічні проблеми: низька самооцінка, труднощі у відносинах, перфекціонізм, прокрастинація
- Травматерапія
МОЖЛИВІ ПЕРЕВАГИ КПТ
- короткочасність курсу терапії;
- зрозумілість вправ для будь-якого соціального та інтелектуального рівня;
- простота завдань;
- можливість виконувати вправи, рекомендовані терапевтом самостійно в комфортних домашніх умовах;
- широкий спектр застосування технік; можливість використання для подолання різних психологічних проблем;
- відсутність побічних ефектів;
- атравматичність та безпека;
- задіяння прихованих ресурсів організму для вирішення проблеми.
ОСНОВНІ поняття КПТ
Поведінка – це сукупність всіх видимих дій живого організму, переважно, як реакція певні подразники чи обставини довкілля. У поведінку включаються також внутрішні переживання.
Навчання – загальний термін, що описує всі зміни поведінки, які походять з індивідуального досвіду
Загальні характеристики навчання:
- зміна поведінки;
- зміна поведінки є відносно постійною, тобто вона не є ні тимчасовою, ні постійною;
- зміна поведінки необов’язково слідує відразу за досвідом навчання;
- зміна поведінки походить з досвіду чи практики
- досвід і практику потрібно підкріплювати, тобто, тільки ті реакції, які призводять до підкріплення, будуть вивчені
Особливість КПТ також полягає в тому, що клієнт отримує домашнє завдання. Одним з прикладів такого завдання є щоденник поведінки, де записують ситуацію, емоційні та тілесні реакції, думки, дії (що зробив / зробила) щодо цієї ситуації. Це потрібно, щоб бачити динаміку ефективності терапії в часовому зрізі на початку і зараз.