В когнітивно-поведінковій терпії на початку психолог проводить збір анамнезу звертаючи увагу на такі ключові події біографії клієнта:
- Особливості пологів;
- Ранній розвиток;
- Ранні особливості (є поняття «крича дитина», затяжна фаза впертості, відставання у розвитку);
- Перший досвід спілкування з важливими людьми (батьки, сиблінги, вчителі,
- однолітки);
- Шкільний та професійний розвиток;
- Хвороби, аварії, медичні проблеми та поводження з ними;
- Тілесний розвиток, сприйняття тіла;
- Сексуальний розвиток;
- Інтимні стосунки, шлюб, сім’я;
- Звички;
- Система цінностей;
- Особливості характеру, акцентуація особистості;
- Актуальна життєва ситуація;
- Приклади для наслідування;
- Травматичний досвід;
- Модель спілкування, відносин, що повторюються.
Сімейний анамнез:
- Психосоціальна ситуація батьків;
- Сімейне середовище;
- Стилі виховання;
- Сімейні обтяжливі фактори;
- Психічні особливості родичів першого та другого поколінь.
Макроаналіз включає функціональні аспекти симтоматики, когнітивні та емоціні схеми, ресурси, фактори ризику.
Функціональний аспект симптоматики:
- вторинна вигода хвороби;
- пенсія чи тривалий лікарняний через психічний розлад;
- симптом як спроба компенсації іншого розладу;
- через симптоматику клієнт уникає конфронтації неприємних для себе тем;
- симптом як влада;
- стабілізуючий ефект симптому;
- симптом служить самоідентифікації
Когнітивні та емоційні схеми:
- негативні самоінструкції;
- стиль мислення, наприклад, негативістський, параноідальний і т.д.;
- ірраціональні та дисфункціональні переконання (установки), помилки мислення, наприклад, довільні умовиводи, дихотомізм, генералізація тощо)
- мотиваційна схема (надмірний пошук уваги; велика потреба контролю до виникнення ОКР);
- плани та правила; вони є проміжними переконаннями
- емоційні схеми (самозвинувачення чи приниження при невдачах).
Ресурси:
- копінгові стратегії (переживання стресу), психологічні, емоційні, когнітивні стратегії;
- соціальні та індивідуальні здібності та навички;
- підтримуючі життєві обставини;
- джерела самореалізації.
ФАКТОРИ РИЗИКУ
- низький соціально-економічний статус;
- тривала відсутність матері у перший рік життя дитини;
- погана освіта батьків;
- велика родина та маленька квартира;
- кримінальність та дисоціальність одного з батьків;
- хронічні конфлікти батьків;
- залежності;
- невелика різниця між сиблінгами (<18 місяців);
- небажана вагітність;
- розлучення батьків перед пологами або відразу після;
- втрата близької людини;
- авторитарний стиль виховання;
- раннє оточення, що часто змінювалося;
- сексуальне чи інше насильство;
- психічні чи органічні захворювання батьків;
- генетична схильність до психічних захворювань