Збір анамнезу, макроаналіз, мікроаналіз в КПТ

В когнітивно-поведінковій терпії на початку психолог проводить збір анамнезу звертаючи увагу на такі ключові події біографії клієнта:

  • Особливості пологів;
  • Ранній розвиток;
  • Ранні особливості (є поняття «крича дитина», затяжна фаза впертості, відставання  у розвитку);
  • Перший досвід спілкування з важливими людьми (батьки, сиблінги, вчителі,
  • однолітки);
  • Шкільний та професійний розвиток;
  • Хвороби, аварії, медичні проблеми та поводження з ними;
  • Тілесний розвиток, сприйняття тіла;
  • Сексуальний розвиток;
  • Інтимні стосунки, шлюб, сім’я;
  • Звички;
  • Система цінностей;
  • Особливості характеру, акцентуація особистості;
  • Актуальна життєва ситуація;
  • Приклади для наслідування;
  • Травматичний досвід;
  • Модель спілкування, відносин, що повторюються.

Сімейний анамнез:

  • Психосоціальна ситуація батьків;
  • Сімейне середовище;
  • Стилі виховання;
  • Сімейні обтяжливі фактори;
  • Психічні особливості родичів першого та другого поколінь.

Макроаналіз включає функціональні аспекти симтоматики, когнітивні та емоціні схеми, ресурси, фактори ризику.

Функціональний аспект симптоматики:

  • вторинна вигода хвороби;
  • пенсія чи тривалий лікарняний через психічний розлад;
  • симптом як спроба компенсації іншого розладу;
  • через симптоматику клієнт уникає конфронтації неприємних для себе тем;
  • симптом як влада;
  • стабілізуючий ефект симптому;
  • симптом служить самоідентифікації

Когнітивні та емоційні схеми:

  • негативні самоінструкції;
  • стиль мислення, наприклад, негативістський, параноідальний і т.д.;
  • ірраціональні та дисфункціональні переконання (установки), помилки мислення, наприклад, довільні умовиводи, дихотомізм, генералізація тощо)
  • мотиваційна схема (надмірний пошук уваги; велика потреба контролю до виникнення ОКР);
  • плани та правила; вони є проміжними переконаннями
  • емоційні схеми (самозвинувачення чи приниження при невдачах).

Ресурси:

  • копінгові стратегії (переживання стресу), психологічні, емоційні, когнітивні стратегії;
  • соціальні та індивідуальні здібності та навички;
  • підтримуючі життєві обставини;
  • джерела самореалізації.

ФАКТОРИ РИЗИКУ

  • низький соціально-економічний статус;
  • тривала відсутність матері у перший рік життя дитини;
  • погана освіта батьків;
  • велика родина та маленька квартира;
  • кримінальність та дисоціальність одного з батьків;
  • хронічні конфлікти батьків;
  • залежності;
  • невелика різниця між сиблінгами (<18 місяців);
  • небажана вагітність;
  • розлучення батьків перед пологами або відразу після;
  • втрата близької людини;
  • авторитарний стиль виховання;
  • раннє оточення, що часто змінювалося;
  • сексуальне чи інше насильство;
  • психічні чи органічні захворювання батьків;
  • генетична схильність до психічних захворювань

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Facebook
Instagram